Sunday, November 5, 2017

Tomatillo, Physalis și Roșii Litchi

Fac o pauză de la Lista de roșii, oricum pentru următoarele o să fac câteva postări de grup, nu mai plictisesc lumea cu zeci de postări goale. Or să aibă fiecare pagina ei când le-o veni rândul.
Și scriu despre niște neamuri de-ale lor nu chiar apropiate și nici apropiate destul între ele cat să se combine. 😟
Tomatillo, Physalis și Roșii Litchi. Ce au ele în comun? Fructul "este acoperit de o manta ca de hârtie creponată având un aspect asemănător lampionului chinezesc". Și mai au in comun un rând la mine-n grădină la anu.
Și-acu o iau de la coada la cap:


Roșii Litchi (sau roșii sălbatice)

Cică nu-s chiar roșii. Sunt sălbatice în sensul în care au țepi peste tot. Îmbrăcămintea fructului nu-i nici lampion, nici chinezesc, da e - tot țepoasă. Îmi făcusem planul să le combin cu de-astea mai domestice, da nu se poate. Pot cel mult să altoiesc roșii domestice in ele să se-ntepe hoții dacă vin 😃. Asta cu altoitul e o altă poveste, n-am incercat-o, da cică se altoiesc rosii-n cartofi, vinete sau roșii mofturoase in roșii viguroase 😃.

Physalis

Astea sunt o trupă-ntreaga. Chiar și lu Tomatillo ii zice științific Physalis nu-știu-cum. Un neam de-al lor avem și noi, sălbatic, de-i zice Păpălău și e otrăvitor.


Neamul lui domnesc și comestibil e Physalis Peruviana. Lampionul la astea e verde deschis, iar fructul mic, portocaliu, dulce și aromat. Se mai găsesc prin supermarketuri la caserole mici.
Eu am mai găsit un soi care cică ar avea fructe ceva mai mari - 

PHYSALIS EDULIS - SCHONBRUNNER GOLD.


Ultima intrată aci e o surpriză plăcută. Am fost nu demult la Timișoara la ziua lu Nașu lu Al Bătrân (într-o zi o să postez traducerea și o să pun linkuri). El, și vinovată-i Angela (Nașa lu Al Bătrân), are o grădină minunată. Bine, grădină de oraș, cu gazon, flori și arbuști. Printre flori/plante ornamentale are și-un fel de Physalis peren (dă din rădăcină in fiecare an). Un fel de Păpălău de-al nostru, da cu lampioane mai mari. Și lampioanele sunt portocalii, iar fructul portocaliu închis. Și mai sunt și comestibile, pe verificatelea. Sora lu Nașa o dat iama-n ele și anu trecut și anu ăsta. Am mâncat și eu vreo câteva, bune, am supraviețuit, am luat 3 in buzunar și am luat o grămadă de semințe de la ele. Mor de ciudă că n-am făcut poze. Am căutat linkuri pe net și se pare că-i Păpălăul nostru. Că-i mai mare doar pentru că are condiții mai bune, că o fi și ăla sălbatic comestibil? Nu știu ce să zic. Da eu de-ăsta o să cultiv și-o să mânc. Cu ăla de pe câmp mă mai gândesc 😃.


Tomatillo (PHYSALIS IXOCARPA, Physalis philadelphica)

De-astea am de 3 feluri dacă nu cumva 2 sunt la fel. Două am incercat deja anul ăsta. Târziu, da nu m-am putut abține.

TOMATILLO - PURPLE - PHYSALIS IXOCARPA 

Astea doua le-am incercat și poate pentru că ăla purpuriu a fost cam tot verde mai deschis/gălbui la maturitate (acu cred că e și din cauză de cât de târziu le-am pus - și roșiile negre sunt mai negre dacă au mai mult soare) am mai luat pentru la anu dintr-o altă sursă unu de-ăsta de se dă purpuriu.
Despre primele două pot zice că răsar și cresc ceva mai voinicește decât roșiile.


Apoi aia "purpurie" e ceva mai grăbită.



După asta o vreme am avut emoții. Astea au nevoie de polenizare încrucișată. Primele (mai multe) flori n-au rodit. Eu aveam una "purpurie", după verzi și două purpurii în ordinea asta pe rând. Pândeam albinele și parcă veneau, da nu prea cum trăbă. Într-un weekend am umblat cu bețe de urechi să le polenizez cu mâna mea. Nu se-arăta nici un rod. Le făcusem la vreo două și cuști de roșii. 


Le stropisem cu apa cu lapte, cu apa cu zer, cu apa cu drojdie, cu ceai de Coada Calului. Le fertilizasem cu zamă de găinaț, cu macerat de Tătăneasă. Ce nu le făcusem?
Și-odată or început să rodească:


Le venise rândul 😃. Ce-i drept umblau mai multe albine prin ele și bondari. Dacă tot am trecut peste spaima-i mare le-am mai legat, le-am mai alea alea și or ajuns să se și coacă o parte din ele.



Majoritatea celor coapte le-am mâncat pur și simplu. Sunt acrișoare și mie-mi plac. Al Bătrân (nevasta) o cumpărat în State (dacă tot l-am bombardat io cu poze) și-o făcut o mâncare cu carne de vita tocata și mai știu Io ce. Mi-o trimis și mie rețeta da' n-am apucat so-ncerc. Am găsit o rețetă de salsa, da nici pe asta n-am incercat-o. In schimb am pus din ele la 
Dulceața de gogonele, roșii 🍒 și Tomatillo cu nuci. Și am mai pus la murături asortate și-ntr-un borcan sunt ele reginele.

No comments:

Post a Comment

Mi-a sosit regina

    Ieri am primit aviz pentru ridicarea unui colet din USA de la oficiul poștal vamal. Tare m-am mai entuziasmat, apoi m-am mai dezumflat u...