Saturday, November 18, 2017

Roșii la ghiveci

    În scurta mea carieră de (cum să-i zic să nu mă repet prea tare?) țăran in devenire am incercat vreo câteva feluri de roșii de ghiveci. Rezultatele sunt împărțite și vremea-i prea tânără pentru concluzii, da niste idei tot m-aș grăbii să extrag:
    - "Lumină, Doamne, lumină
       Că ț-oi da și țîi slănină" zicea țiganu când să treacă puntea noaptea. Și Dumnezău o fulgerat și-o luminat, țiganu o dat să treacă și când să zică hop zisă:
    "Ori lumini Doamne ori ba
     Slănină tot nu ț-oi da"
Și mai are și-un final, cu lumina care se stinge, țiganul care se-mpiedică și pică-n apă și zice ceva de genul: "Hai, Doamne, așa știi de glumă?" Nu știu ce-mi venii să vă spun povești de le știe toată lumea aci. De la lumină 😃. Evident că le trăbă lumină cât de multă. Dacă n-au destulă se lungesc cât o zi de post și rămân așa cam rahitice, fac flori greu și rodesc puțin și niște alea mici.
    - Sunt roșii și roșii (de ghiveci) și ghivece și ghivece. Unele roșii sunt făcute pentru ghivece de câțiva litrii, altelor le-ar prinde bine un ghiveci mai mare și-ncet încet ne ducem înspre containere de 20 litrii care duc și de-astea Dwarf. Care, cum e greu de spus. Eu, până acum, am incercat doar in ghivece mai mici (sub 10 litri) și le-am nimerit cam fifty-fifty.
    - În balcon închis, pe pervazul geamului, cred că și-n seră poți să sameni cam când vrei tu, numa că e o vreme când semințele încolțesc de drag, o vreme când plantele înfloresc și rodesc de drag, o vreme când fructele se coc de drag și-o vreme când plantele mor de drag. Dacă insiști să dai vremea asta peste cap (cum ar veni să le pui în bătaie de băjocură) ele s-ar putea să se și facă, da tot cam așa cum le-ai pus, în bătaie de băjocură. Am exagerat un pic, ideea e că mie mi se pare că se fac mai bine la vremea lor. Altfel, acuși mai samăn vreo ceva.

Roșii Roz Dwarf Recessiv
Încercare eșuată. Am poze pe undeva, da nu mai vreau să le văd 😃.

Cred că avea nevoie de un ghiveci mai mare. A început frumos, da încet, reținut. Apoi s-au dezvoltat bine, da a avut muguri de floare târziu și nu prea voiau să se deschidă. Am avut una în balcon și una la lucru. Aia din balcon, din lumină puțină, a crescut până a dat cu capul de plafon, da slabă așa - stearpă. Au sfârșit ca îngrășământ pentru alealalte.

Fuzzy Wuzzy
Roșii cu puf, pe frunze, pe fructe, peste tot. Au început frumos. Una dintre ele a luat-o de nebună înaintea clasei.
Au și-nflorit repede, după care mi-au dat niste emoții, păreau că nu rodesc, m-am pus să le scutur să se polenizeze, să alea-alea. Până la urmă erau doar mai încete la faza asta.

Astea au fost două, la lucru, pe pervaz. Toate de la lucru au fost ok până într-un punct când n-au mai fost. S-au cam uscat mai mult decât să se mai facă. Astea pufoasele au cam rămas cu fructele cam cum erau la un moment dat și s-au copt așa (mai mult pălite) nedezvoltate. Primele câteva fructe or fost mai ok. Sigur le-ar fi prins bine un ghiveci mai mare.
Fenomenul asta de la lucru nu știu cum să mi-l explic. O fi loc rău? O fi de la vreo ploaie de le-o prins afară și eu nu prea le-am stropit la timp anti-mană? Pe fi gătat resursele că toate erau in ghivece cam mici? Ori poate e cum zice Petro - prea le-am bibilit și nu le-am dat destulă libertate că ălora din balcon.

Lambada
Astea da. La început am fost cam sceptic în privința lor chiar din poze. Și-or început să crească așa lălâi, după care or înflorit un pic după vecinele lor cu puf. Numa că astea n-or mai stat pe gânduri, pe rodit, pe crescut cât pe crescut și-ntr-un weekend mai lung, când nu eram la lucru, s-or și copt primele.

Pe final o dat și-n ele molima, numa că astea or fost destul de rapide să facă o tură completă înainte.

Roșii de ghiveci
Știu că toate-s de ghiveci. Da astea-s de ghiveci de ghiveci. Cred că se și sperie dacă le dai drumul pe-afară. Nu mai găsesc sursa de semințe, da ar fi trebuit să fie un amestec, și roșii, și galbene. Eu am avut două în cele mai mici ghivece, unu la lucru, unu acas. Și ambele galbene. Or fost ok ambele. Aia de la lucru o crescut frumos.

O făcut niște roșioare galbene, s-o uscat și-o murit.
Aia de-acasă o crescut și mai frumos, o făcut niște roșioare galbene, după aia o mai crescut o țîră și mai face roșioare și-acu (mai bine ca vecinele ei mai tinere).

Window Box Yellow și Window Box Red
Surori din tura a doua de ghiveci și colege de clasa cu Tomatillo. Au ajuns la Boșorod unde totu e prieten, râu, ramu. Frumoase, două galbene și una roșie. Cam ca alea de ghiveci, da mai mari, și tufa, și fructele. Or fost și în ghivece mai mari. S-or întinde și astea cât le-o fi plapuma.
Poza mai bună am doar cu recolta de la astea și niște gogonele de Maskotka (asta e următoarea prezentată).

Maskotka
Astea cred c-or început să-mi placă de la nume și-or ținut-o tot așa. Dacă-s curgătoare, curgătoare să fie!


Au primit și înălțătoare de ghiveci că să curgă mai de sus 😃. La anu le instalez la etajul unei căși de roșii.

Micro Tom și Tinny Tim
Astea nu știu sigur care-s unele și care-s altele. Am de doua feluri diferite pe balcon acu și parcă ar fi astea, da cred că le-am cam încurcat. Data viitoare le însemnez.



Atârnătoare pentru la anu să le țină de urât lu Maskotka. Le-am luat de la olandejii aia cu mofturi.

No comments:

Post a Comment

Mi-a sosit regina

    Ieri am primit aviz pentru ridicarea unui colet din USA de la oficiul poștal vamal. Tare m-am mai entuziasmat, apoi m-am mai dezumflat u...